Podstawowe pojęcia i narzędzia informatyki

Opis zajęć i zasad

Zajęcia 4

Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne

ZADANIA

Excel

Ściągnij plik zadania.xlsx

http://www.staff.amu.edu.pl/~mw/zajecia/DNIF2015/zadania.xlsx

i wykonaj następujące zadania:

Wykorzystaj funkcję SUMA.JEŻELI do:

  1. zliczenia utargu dla każdego roku,

  2. policzenia utargu każdej z kwiaciarni w latach 2012-2014,

  3. sprawdzenia, który artykuł przynosi największy zysk.

Wykonaj zadanie z Arkusza "Zadania Wyszukaj".

W arkuszu "Zadania Formatuj" podreśl na niebiesko pozycje znajdujące się na obu listach

http://chandoo.org/wp/2010/06/17/compare-2-lists-in-excel/#both-lists

Dodaj nowy arkusz. Użyj funkcji LOS() do wygenerowania \(20\) losowych danych. Przedstaw te dane za pomocą wykresu liniowego w ramach komórki tak jak to przedstawiono na:

http://chandoo.org/wp/2010/05/18/excel-sparklines-tutorial/

Następnie przedstaw je w postaci słupków wykorzystując metodę podaną w

http://chandoo.org/wp/2010/01/21/excel-incell-chart-font/

Dodaj nowy arkusz i wpisz do niego odpowiedzi na pytania:

  1. Które z poniższych działań jest "dodatkiem" do funkcji filtrowania przy użyciu zaawansowanego filtra ?

    1. Kopiowanie

    2. Zakres listy

    3. Zakres kryteriów

    4. Wszystkie z powyższych

  2. Otwarto okno "Ustawień strony" do drukowania arkusza. Chcesz, aby pierwszt wiersz arkusza był drukowany na każdej stronie. Co wpiszesz w pole "U góry powtarzaj wiersze", aby tego dokonać:

    1. $1

    2. $1:$

    3. $1:$1

    4. $1,0

  3. Które z poniższych jest wymagane przed tym jak chcesz wysłać bieżący arkusz jako link w wiadomości e-mail?

    1. Dokument nie może mieć hasła.

    2. Dokument musi być w formacie Excel 2007 / 2010.

    3. Dokument musi być zapisany we współdzielonym katalogu (chmurze).

    4. Dokument musi znajdować się na pulpicie.

  4. Które z poniższych jest prawdziwe w odniesieniu do filtrów?

    1. Oba filtr tekstu i filtr liczby moga być zaaplikowane do tej samej sekcji.

    2. Filtr liczby może być zastosowany zarówno do liczb jak i do tekstu.

    3. Filtr tekstu może być zastosowany zarówno do liczb jak i do tekstu.

    4. Filtr tekstu jest aktywny i dostępny tylko jeżeli w danej sekcji występuje tekst.

  5. Który z poniższych nie może być skonfigurowany dla czcionki w komórce przy definiowaniu nowego Stylu komórki?

    1. Przekreślenie czcionki

    2. Podkreślenie czcionki

    3. Indeks dolny czcionki

    4. Podwójne podkreślenie czcionki

    5. Żadne z powyższych

  6. Chcesz zobaczyć jakie części arkusza będą drukowane na jakich stronach bez użycia podglądu wydruku, jaki widok wybierzesz?

    1. Normalny

    2. Podgląd podziału stron

    3. Układ strony

    4. Żadne z powyższych

  7. Utworzyłeś wykres w oparciu o wartości w komórkach od B2 do D10. Zmieniasz wartość w komórce C5. Które z poniższych działań można podjąć, aby zaktualizować wykres wzglęem aktualizacji wartości w C5?

    1. Naciśnij F5

    2. Naciśnij Ctrl + U

    3. Kliknij prawym przyciskiem myszy na wykres i wybierz 'update'.

    4. Żadne z powyższych

  8. Które z poniższych nie jest dostępny w opcji Kolor w Narzędziach Obrazów w programie Excel 2010?

    1. Nasycenie kolorów

    2. Odcień kolorów

    3. Ponowne kolorowanie

    4. Ton kolorów

  9. Które z poniższych jest poprawnym formatem instrukcji warunkowej IF, które mogą być używane we wzorach?

    1. =IF(Kryteria, Akcja if Kryteria Spełnione), Inna Akcja

    2. =IF(Kryteria, Akcja if Kryteria Spełnione, Inna Akcja)

    3. =IF(Akcja if Kryteria Spełnione, Kryteria, Inna Akcja)

    4. Żadne z powyższych.

  10. Które z poniższych jest prawdziwe dla Liniowych wykresów przebiegu w czasie w programie Excel 2010?

    1. Zakres lokalizacji danych może dotyczyć wielu wierszy i kolumn.

    2. Zakres lokalizacji danych może dotyczyć wielu wierszy, ale tylko jednej kolumny.

    3. Zakres lokalizacji danych może dotyczyć wielu kolumn, ale tylko jednego wierszu.

    4. Zakres lokalizacji musi dotyczyć tych jednego wierszu lub jednej kolumny.

  11. Które z poniższych nie jest opcją "Wklej specjalne" dostępną w programie Excel 2010?

    1. Wartości

    2. Formuły

    3. Transpozycja

    4. Formaty

    5. Żadne z powyższych.

  12. Które z poniższych zmieni widok arkusza z Normalnego na Układ strony?

    1. Alt + W,L

    2. Alt + W,P

    3. Alt + W,I

    4. Alt + V,P

  13. Ile typów ikon jest dostępne w Zestawie ikon dla warunkowego formatowania w programie Excel 2010?

    1. 1

    2. 2

    3. 3

    4. 4

    5. 5

  14. Pracujesz na podzielonym widoku w programie Excel 2010 i aktualizujesz dane komórki w dolnej części. Kiedy dane aktualizowane zostaną zaktualizowane w górnej części?

    1. Po zapisaniu pliku.

    2. Po wyjściu z trybu podziału okna

    3. Na żywo jak tylko wprowadzaszdane

    4. Po zapisaniu zmian poprzez wciśnięcie ENTER

  15. Chcesz obliczyć średnią więcej niż jednego zestawu kolumn. Który z poniższych znaków użyjesz jako separator dla argumentów funkcji?

    1. , (przecinek)

    2. . (kropka)

    3. ; (średnik)

    4. ~ (tylda)

  16. Masz daną kolumnę (H) w jednym z arkuszy, która zawiera koszty pozycji na liście. Chcesz wyrównać zawartość komórek kolumnie "H" do prawej. Która karta zawierać będzie funkcję lub narzędzie potrzebne do wykonania tej operacji?

    1. Widok

    2. Układ strony

    3. Narzędzia Główne

    4. Wstawianie

  17. Ile typów wykresów przebiegu w czasie jest dostępnych w Excel 2010?

    1. 2

    2. 3

    3. 4

    4. 5

  18. Które z poniższych nie są stylami formatowania warunkowego dla komórek o wartośćiach liczbowych?

    1. skala kolorów 2 kolorowa

    2. skala kolorów 3 kolorowa

    3. skala kolorów 4 kolorowa

    4. Paski danych

    5. Zestaw ikon

  19. Dla formuły postaci =(C4+25)/SUM(A5:B5), która operacja jest wykonywana jako pierwsza?

    1. C4 + 25

    2. SUM(A5:B5)

    3. Obie są wykonywane na raz

    4. Zależy to od systemu operacynego

  20. Który z poniższych operatorów jest ewaluowany jako pierwszy w Excel 2010?

    1. : (dwokropek)

    2. , (przecinek)

    3. - (minus)

    4. * (gwiazdka)

Word

Ściągnij plik

https://www.wmi.amu.edu.pl/images/Dla_studenta/Formularze_dla_studentow/pdn_wypisanie_z_przedmiotu.doc

Wstaw ten dokument w szablon wydziałowy

https://www.wmi.amu.edu.pl/images/Dla_pracownika/Download/papier_firmowy_wydzia_WMiI_cz-b.doc

Ściągnij plik skojarzony z Twoją grupą

http://www.staff.amu.edu.pl/~mw/zajecia/DNIF2015/DNIF11.csv

http://www.staff.amu.edu.pl/~mw/zajecia/DNIF2015/DNIF12.csv

http://www.staff.amu.edu.pl/~mw/zajecia/DNIF2015/DNIF13.csv

http://www.staff.amu.edu.pl/~mw/zajecia/DNIF2015/DNIF14.csv

Korzystając z mechanizmu korespondencji seryjnej wygeneruj plik wniosku dla każdej osoby w grupie (wstaw dane w miejscu na imię i nazwisko). W części przeznaczonej na odpowiedź dziekana zamodeluj w ten sposób, aby dla wszystkich osób o takim samym imieniu jak Ty pojawiało się "Wyrażam zgodę" a dla reszty "Nie wyrażam zgody".

Prześlij jako wynik scalony dokument worda.

Do pliku Excela tworzonego we wcześniejszym rozdziale dodaj nowy arkusz i wpisz do niego odpowiedzi do pytań:

  1. Numerację stron można:

    a ) Zmienić lub wyłączyć na dowolnej stronie.

    b ) Można wyłączyć z numeracji tylko pierwszą stronę.

    c ) Numeracja musi być ciągła od pierwszej do ostatniej strony dokumentu.

  2. Numerowanie akapitów możliwe jest:

    a ) Tylko liczbami arabskimi

    b ) Tylko liczbami arabskimi i rzymskimi

    c ) Liczbami arabskimi, rzymskimi i literami

  3. W Wordzie, aby zaznaczyć blok tekstu, można kliknąć na początku tekstu a następnie kliknąć na jego końcu z:

    a ) Shift-em

    b ) Ctrl-em

    c ) Alt-em

  4. Cieniowanie jest możliwe:

    a ) tylko w tabelach

    b ) tylko w akapitach

    c ) w tabelach, akapitach i tekstach

  5. Zapisując dokument Worda, można chronić go hasłem przed niepożądanym otwarciem:

    a ) wybierając odpowiednią opcję przy zapisywaniu

    b ) wybierając polecenie z zakładki Układ strony

    c ) nie ma w Wordzie takiego polecenia

  6. Styl czcionki, to możliwość nadania:

    a ) Pogrubienia

    b ) Podkreślenia

    c ) efektu uwypuklenia

  7. Chcąc przeliczyć ilość akapitów użytych w dokumencie:

    a ) Należy zrobić to samemu

    b ) Należy wybrać Statystykę wyrazów

    c ) Należy wybrać Tezaurus

  8. Czerwona falista linia pod wyrazami, oznacza

    a ) Błąd w słowie

    b ) Program Word nie zna takiego słowa i dlatego go sygnalizuje

    c ) Słowo nie pasuje w kontekście zdania

  9. Jeżeli chcemy podzielić tekst na kolumny, wybieramy polecenie z zakładki:

    a ) Narzędzia główne

    b ) Wstawianie

    c ) Układ strony

  10. Chcąc prawidłowo skończyć stronę w dowolnym miejscu:

    a ) Naciskamy Enter, aż do momentu kiedy kursor przejdzie na następną stronę

    b ) Wstawiamy Znak podziału strony

    c ) Wstawiamy Znak zawijania tekstu

  11. Polecenie dotyczące formatowania tabeli znajdują się:

    a ) W zakładce Narzędzia główne.

    b ) W zakładce Układ strony

    c ) Po uaktywnieniu tabeli w zakładce Projektowanie i Układ.

  12. Interlinia to:

    a ) Odstępy między akapitami

    b ) Odstępy między wierszami

    c ) Odstępy między stronami

  13. Jak pogrubić tekst za pomocą klawiatury?

    a ) Nacisnąć na klawiaturze Ctrl+B

    b ) Nacisnąć na klawiaturze Alt+B

    c ) Nacisnąć na klawiaturze Shift+B

  14. Aby zaznaczyć jedno słowo należy:

    a ) Kliknąć dwa razy w słowo

    b ) Nacisnąć jeden raz przycisk funkcyjny F8

    c ) Nacisnąć przycisk funkcyjny F4

  15. Aby sformatować jeden akapit:

    a ) Należy cały tekst w akapicie zaznaczyć

    b ) Nie muszę go zaznaczać wystarczy, że kursor jest ustawiony w tekście akapitu.

    c ) Nie trzeba go zaznaczać, jeżeli jest napisany domyślnym stylem standardowym.

Termin wykonania zadań: Sobota 21(28 lub 05).11(lu 12).2015 do godziny 24.00. Proszę o przesłanie rozwiązań mailem . W temacie powinien znajdować się numer indeksu i słowo DNIF.